Innowacyjna lekcja w klasie III a. „Terapia przez Sztukę” – Emocje, Żywioły i Kolory

W ramach innowacji pedagogicznej „Terapia przez Sztukę”, klasa III „a” miała okazję zgłębić temat emocji związanych z radością i smutkiem, korzystając z inspiracji żywiołami ziemi i wody oraz kolorami żółtym i niebieskim. W tym wyjątkowym dniu, uczniowie przyszli do szkoły ubrani w odcienie tych dwóch barw, co dodało zajęciom wizualnego i emocjonalnego wyrazu.

Początek Dnia – dyskusja o kolorach i żywiołach

Dzień rozpoczął się od wspólnej dyskusji, podczas której dzieci dzieliły się swoimi skojarzeniami z kolorami żółtym i niebieskim oraz żywiołami ziemi i wody. Uczniowie opowiadali o emocjach, jakie te kolory i elementy natury w nich wywołują, oraz o tym, jak się dzisiaj czują. Była to doskonała okazja do refleksji i otwartego wyrażania emocji, a także do nauki, jak różne aspekty natury mogą wpływać na nasze samopoczucie.

Twórcze działania – wyrażanie emocji przez sztukę

Po inspirującej dyskusji, uczniowie przystąpili do części praktycznej zajęć, gdzie mieli okazję wyrazić swoje emocje poprzez sztukę. Uczniowie podzieli kartkę na pół, gdzie za pomocą farb tworzyły prace artystyczne, które odzwierciedlały ich odczucia związane z radością i smutkiem.

Kolor żółty i żywioł Ziemi

W pierwszej części kartki, skupiając się na radości i żywiole ziemi, uczniowie tworzyli prace, w których dominował kolor żółty. Tworzyli różnorodne formy, takie jak słońce, kwiaty czy uśmiechnięte twarze, które kojarzyły im się z pozytywnymi emocjami. Żółty, jako kolor energii i optymizmu, pomógł dzieciom w kreatywnym wyrażeniu ich radości i entuzjazmu.

Kolor niebieski i żywioł wody

Druga część kartki poświęcona była smutkowi i żywiołowi wody, gdzie uczniowie używali niebieskiej palety barw, by uchwycić bardziej refleksyjne i melancholijne emocje. Dzieci malowały obrazy przedstawiające fale, chmury czy krople deszczu, co pomogło im lepiej zrozumieć, jak smutek może być wyrażony przez sztukę.

Na zakończenie uczniowie mieli możliwość zaprezentowania swoich prac i podzielenia się refleksjami na temat tego, jak kolory i żywioły pomogły im w wyrażeniu swoich emocji. Nauczyciel prowadzący zajęcia podkreślił znaczenie sztuki jako formy terapii, która umożliwia dzieciom lepsze rozumienie siebie i innych.

Dzięki tej wyjątkowej lekcji, uczniowie klasy III „a” nie tylko poszerzyli swoją wiedzę o emocjach i sztuce, ale także rozwijali umiejętności komunikacyjne i empatyczne, co jest niezwykle ważnym elementem ich rozwoju osobistego.

 

Print Friendly, PDF & Email