Słowa, które ranią i słowa, które leczą.

Klasa 3a zrealizowała już piąte zadanie w ramach projektu „Szlachetnie i zdrowo z małpką Iwonką”. W ramach tej części projektu uczniowie mieli szansę dowiedzieć się więcej o wpływie słów na relacje z innymi oraz jak ważne jest używanie odpowiedniego języka.

Zadanie rozpoczęło się od wysłuchania wiersza o papudze, która straciła przyjaciół, ponieważ używała brzydkich słów, aż „puchła głowa”. Wiersz ten miał na celu zwrócenie uwagi uczniów na to, jak negatywne słowa mogą wpływać na nasze relacje z innymi ludźmi.

Po wysłuchaniu wiersza, uczniowie napisali w zeszycie, jak właściwie radzić sobie z emocjami. Oto kilka wskazówek:

  • Rozpoznawanie emocji: Ważne jest, aby najpierw zrozumieć, co czujemy. Czy jesteśmy smutni, złości nas coś, a może jesteśmy podekscytowani?
  • Znalezienie sposobu na wyrażenie uczuć: Można wyrażać emocje poprzez rozmowę, rysowanie, czy pisanie, zamiast używać obraźliwych słów.
  • Oddychanie i relaks: Głębokie oddychanie i relaksacja mogą pomóc w opanowaniu silnych emocji.
  • Ćwiczenia: pozwalają zredukować stres i radzić sobie z emocjami.
  • Szukaj pomocy u dorosłych: Jeśli nie możemy sobie z czymś poradzić, warto porozmawiać z nauczycielem, rodzicem lub innym zaufanym dorosłym.

Uczniowie  zastanawiali się także nad tym, jakich słów należy używać, by nie sprawić przykrości innym. Wśród zapisanych propozycji znalazły się:

  • Używaj słów pełnych szacunku: Zawsze staraj się mówić z szacunkiem do innych.
  • Pozytywne komentarze: Zamiast krytyki, próbuj dostrzegać pozytywne aspekty i chwalić innych.
  • Unikaj wulgaryzmów: Brzydkie słowa nie są potrzebne i mogą zranić innych.
  • Uważaj na ton głosu: Czasem to, jak coś mówimy, jest równie ważne, jak to, co mówimy.

 

Print Friendly, PDF & Email