Projekt „Mam dwie rączki – wykonuję obowiązki” jako wsparcie wychowawczej roli rodziny

W klasie IIA zrealizowany został autorski projekt Mam dwie rączki-wykonuję obowiązki. Jest to projekt o charakterze wychowawczym, mającym na celu wspieranie wychowawczej roli rodziny. Codziennie, przez okres 30 dni uczniowie wypełniali wybrane przez siebie obowiązki domowe. Swą pracę dokumentowali w specjalnym Dzienniczku Obowiązków, każdorazowo potwierdzaną podpisem rodzica.  Główny cel tego przedsięwzięcia to wdrożenie dzieci do systematycznej pomocy rodzicom w wypełnianiu obowiązków domowych.   Miłym zaskoczeniem jest fakt, że tak liczna grupa dzieci zaangażowała się w ten projekt. Rekordziści włączyli się aktywnie w życie domowe blisko stukrotnie! Dla niektórych, trzeba było zakładać nowe tabelki, bo brakowało już miejsca na wklejanie cegiełek. Zadaniami, które dzieci wykonywały samodzielnie były między innymi: sprzątanie pokoju, ścielenie łóżka, pakowanie plecaka, przygotowywanie ubrań, odkurzanie mieszkania, opróżnianie zmywarki, wieszanie prania, przygotowywanie posiłków, segregowanie odzieży, opiekowanie się rodzeństwem, nakrywanie do stołu i wiele innych.

Po miesiącu przyszedł czas na podsumowanie  podjętych działań i ich ewaluację.  Jedna z informacji zwrotnych od rodziców brzmiała,  cytuję: „Projekt Mam dwie rączki-wykonuję obowiązki  to był strzał w dziesiątkę. W ciągu 4 tygodni zauważyłam znaczną dojrzałość u Córki. Chętnie wypełnia swoje obowiązki, które stały się już codziennością. Wychodzenie z psem, pomoc przy obiadach, a nawet samodzielne wykonanie kolacji dla domowników, czy sprzątanie swojego biurka, zabawek, pakowanie plecaka, szykowanie ubioru na następny dzień – ech…. Mogłabym wymieniać i wymieniać! Ile to obowiązków mam mniej, a jakie ułatwienie /pomoc. Tak -to było to czego potrzebowaliśmy.”

Print Friendly, PDF & Email